preskoči na sadržaj

Osnovna škola Bakar

NETIQUETE

Autor: Linda Pavletić Miharija, 25. 5. 2020.

Netiquette je skup pravila poželjnog ponašanja na Internetu.

Smjernice i pravila za komunikaciju na internetu:

ELEKTRONIČKA POŠTA

  • Ukoliko ne koristite postupke enkripcije (hardware ili software), morate znati da elektronička pošta na Internetu nije sigurna. Nemojte nikada staviti u e-mail ono što ne biste stavili na dopisnicu.
  • Poštujte vlasnička prava nad materijalima koje reproducirate. Skoro sve zemlje imaju zakone o vlasničkim pravima.
  • Ukoliko proslijeđujete poruku koju ste primili, ne mijenjajte sadržaj. Ako je to bila osobna poruka upućena vama i vi je preusmjeravate grupi, zatražite dopuštenje. Možete ju kratiti i citirati samo dijelove od značaja, ali naznačite njezinog autora.
  • Nikada ne šaljite “lance sreće” elektroničkom poštom. “Lanci sreće” su zabranjeni na Internetu. Pristup mreži (ili servisu ili forumu) vam može biti uskraćen.
  • Olakšajte stvari primatelju. Mnogi programi za e-mail izbrišu podatke iz zaglavlja koji sadrže adresu za odgovor. Da biste bili sigurni da ljudi znaju tko ste, uključite liniju ili dvije na kraju poruke s podacima za kontakt. Možete napraviti datoteku s kontaktnim podacima i uključivati ga na kraj vaših poruka. Neki programi to rade automatski. U Internet žargonu to je poznato kao .sig ili signature datoteka.
  • Vaša .sig datoteka će nadomjestiti vašu posjetnicu, a možete ih imati nekoliko za različite prigode.
  • Ukoliko uključujete signature datoteku, pazite da bude kratka. Preporučljiva duljina bila bi ne više od četiri linije. Imajte na umu da mnogi ljudi plaćaju pristup Internetu po minuti i što je vaša poruka dulja, oni više plaćaju.
  • Budite oprezni prilikom slanja elektroničke pošte. Postoje adrese koje predstavljaju grupu ljudi, a izgledaju kao da se radi o jednoj osobi. Znajte kome šaljete e-mail.
  • Imajte na umu da je primatelj ljudsko biće, čija se kultura, jezik i smisao za humor mogu razlikovati od vaših. Problema može biti i s oblikom zapisa datuma, s mjernim jedinicama i idiomima. Budite osobito oprezni sa sarkazmom.
  • Ne koristite isključivo velika slova. VELIKA SLOVA IZGLEDAJU KAO DA VIČETE.
  • Koristite smileye da naznačite ton, ali koristite ih s mjerom. :-) je primjersmileya (nakrivite glavu). Nemojte misliti da će time primatelj nužno biti zadovoljan sadržajem poruke ili da ćete time poništiti uvredljivu poruku.
  • Cijenu slanja elektroničke pošte plaćaju, u prosjeku, podjednako pošiljatelj i primatelj (ili njihove organizacije). To je različito od drugih medija kao što su poštanske pošiljke, telefon, TV ili radio. Primatelj elektroničke pošte može imati troškove kao što su širina pojasa (širina internet veze, bandwith), diskovni prostor ili korištenje procesora. To je osnovni ekonomski razlog zašto nezatraženo e-mail oglašavanje nije dobrodošlo (i u raznim kontekstima je zabranjeno).
  • Ne šaljite velike količine podataka ljudima koji ih nisu zatražili.

    MAILING LISTE, NEWS GRUPE (USENET)
    Sva pravila za elektroničku poštu vrijede i ovdje.

     
  • Čitajte mailing liste i news grupe mjesec ili dva prije nego što na njih nešto pošaljete. Ovo će vam pomoći razumjeti pravila ponašanja grupe.
  • Ne okrivljujte sistem administratora zbog ponašanja korisnika sistema.
  • Pretpostavite da pojedinci govore u svoje osobno ime i da ono što napišu ne predstavlja njihovu organizaciju (osim ako nije eksplicitno navedeno).
  • Imajte na umu da i elektronička pošta i news troše resurse sistema. Obratite pozornost na sva pravila koja vaša organizacija može imati o korištenju ovih resursa.
  • Poruke i članci trebaju biti kratki i u vezi s onim o čemu se raspravlja. Ne skrećite s teme, suvislo se izražavajte i ne šaljite poruke samo zato da bi ukazali na tuđe greške u tipkanju ili pravopisu. Ovakvo ponašanje će vas, više od bilo čega, označiti kao nezrelog početnika.
  • Krivo predstavljanje nije dopušteno.
  • Oglašavanje je dopušteno na nekim listama i grupama, a osuđivano na drugima! Ovo je još jedan primjer zašto treba upoznati auditorij prije slanja poruke. Nezatražene reklamne poruke koje se ne tiču teme rasprave će sigurno uzrokovati da dobijete mnogo ljutitih odgovora
  • Pročitajte sve članke u slijedu (thread) prije nego šaljete odgovor. Ne šaljite "Ja također" poruke čiji sadržaj je ograničen na slaganje s prethodnom porukom. Sadržaj poruke bi trebao proširivati onu na koju se nadovezuje.
  • Pošaljite odgovor elektroničkom poštom ako se tiče samo jedne osobe. Newsi se globalno distribuiraju i cijeli svijet vjerojatno nije zainteresiran za osobne odgovore. Nemojte, međutim, oklijevati da pošaljete nešto od interesa za sve sudionike u raspravi.
  • Ako mislite da je članak od interesa za više grupa, budite sigurni da ga crosspostate, a ne da ga šaljete posebno u svaku grupu. Općenito, ne više od pet - šest grupa će imati interese dovoljno slične da bi se to činilo.
  • Razmislite o korištenju priručnika, knjiga, help datoteka i sl. prije nego što postavite pitanje. Postavljanje na newsima pitanja za koje postoje odgovori na drugim mjestima imat će za posljedicu mrzovoljne "RTFM" odgovore (read the fine manual - iako i vulgarno značenje za "F" riječ postoji).
  • Iako postoje news grupe u kojima je oglašavanje dopušteno, općenito se smatra kriminalnim činom oglašavati proizvode koji se ne tiču same rasprave. Ako pošaljete oglasnu poruku na mnogo grupa, vjerojatno ćete izgubiti pravo na pristup Internetu!
  • Predstavljanje tuđim imenom u news člancima nije dopušteno. Od toga se možete zaštiti korištenjem softwarea koji generira “otisak prsta” kao sto je PGP.

    FORUMI
  • Ako postoje pravila foruma, obavezno ih pročitajte ih pridržavajte ih se.
  • Ako postoji FAQ lista (često postavljana pitanja), obavezno je pročitajte. Možda ćete upravo tamo naći informaciju koju ste tražili.

    Nazivanje i otvaranje tema
  • Dobro pregledajte forum i budite sigurni da započinjete raspravu u pravom dijelu foruma.
  • Prije nego li započnete temu, pretražite forum i potražite sličnu temu. Možda već postoji rasprava poput one koju namjeravate započeti.
  • Naslov vaše teme mora bit deskriptivan, odnosno, iz naslova mora biti jasno o kojoj se temi radi.
  • Naslov teme mora biti kratak i jasan.

    Pisanje poruka
  • Razmislite prije nego li napišete bilo što. Morate imati valjan razlog za pisanje poruke, a ona mora biti smislena.
  • Pažljivo sročite svoju poruku. Nastojte da bude što jasnija i jednoznačna. Izbjegavajte nesporazume, koliko je to moguće.
  • Pišite u prijateljskom tonu.
  • Prije nego li pošaljete poruku, provjerite jeste li sve napisali kako se htjeli.
  • Kada nastavljate raspravu, pročitajte sve prijašnje poruke kako bi bili sigurni da nećete dodati informaciju koja već postoji.
  • Ako u vrlo staru temu dodajete novu poruku, budite sigurni da je ona vrijedna toga.
  • Uvijek nastojte poštivati temu.
  • Ne koristite isključivo velika slova. VELIKA SLOVA IZGLEDAJU KAO DA VIČETE

    Citiranje
  • Kod odgovora (reply), citirajte poruku na koju odgovarate.
  • Ukoliko je poruka na koju odgovarate dugačka, citirajte samo bitne dijelove.

    Privatni razgovori
  • Privatnih razgovori na javnom dijelu foruma nisu poželjni. Za njih, koristite privatne poruke, ukoliko postoje, ili e-mail.

    Potpisi
  • Nastojte da vaši potpisi budu što kraći i neupadljivi.
  • Nastojte ne stavljati slike u potpise.




Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
ŠKOLSKA AMBULANTA

Adresa: Kumičićeva 8; 
Telefon: 218 620;  

Mobitel:  091/ 203 0702
Fax: 400 270;  
e-mail adresa: 
manda.pripunic@zzjzpgz.hr,
anja.delvechio@zzjzpgz.hr

POTVRDE

Poštovani roditelji i dragi učenici,
na ovoj POVEZNICI možete predati
zahtjev za izdavanje potvrda o statusu školovanja redovitog učenika.

Potvrde se izdaju u različite svrhe (npr. za učenički prijevoz i sl.)
U sustav se prijavljujete s AAI identitetom.

Kalendar
« Ožujak 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6 7
Prikazani događaji

JELOVNICI
VOZNI RED

ŠKOLSKI KALENDAR 22./23.
Brojač posjeta
Ispis statistike od 29. 10. 2020.

Ukupno: 176326
Ovaj mjesec: 3638
Ovaj tjedan: 501
Danas: 31
KORISNI LINKOVI
KATALOG ŠKOLSKE KNJIŽNICE

PRIJAVI NEZAKONITOSTI

PROMETNA UČILICA

Rječnik
Prikaži sve izraze koji započinju slovom:
A E I K L N O P U Z
ili prikaži SVE izraze u rječniku (ukupno: 13)

bez opisa

Potraži izraz:
CMS za škole logo
Osnovna škola Bakar / Lokaj 196, HR-51222 Bakar / os-bakar.skole.hr / ured@os-bakar.skole.hr
preskoči na navigaciju